«Ανακοίνωση για τις επικοινωνιακές επιδιώξεις του Υπουργείου Παιδείας».

 

Μέσα στην κρίση του κορονοϊού, ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα, με αίσθημα ατομικής και συλλογικής ευθύνης, κρατά  «ανοιχτά» τα σχολεία και ζωντανή την εκπαιδευτική πράξη. Από την άλλη η κυβέρνηση έχει επιδοθεί σε διάφορα επικοινωνιακά τεχνάσματα, προκειμένου να πείσει την κοινή γνώμη ότι ενδιαφέρεται για το σχολείο, τους μαθητές και τους εκπ/κούς.  Εμείς, οι επ/κοί γνωρίζουμε, όμως, ότι η υλοποίηση της  εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αποτελεί επίτευγμά μας, αν και χωρίς επιμόρφωση, μέσα και υποδομές ανταποκριθήκαμε με σοβαρότητα στην κρισιμότητα των στιγμών.

Πέρα όμως από τις επικοινωνιακές επιδιώξεις της, η Υπουργός Παιδείας παρουσίασε, σήμερα, πολυνομοσχέδιο για το σχολείο, με σαφές αντιεκπαιδευτικό πρόσημο, το οποίο επαναφέρει, όσα οι εκπαιδευτικοί με τους αγώνες τους, κατάφεραν να απωθήσουν, τα προηγούμενα χρόνια. Για την ουσία του νομοσχεδίου θα τοποθετηθούμε όταν τεθεί σε διαβούλευση στο σύνολό του. Θα θέλαμε όμως να επισημάνουμε τα εξής:

Η επιλογή της κυβέρνησης να φέρει το πολυνομοσχέδιο σε μια συγκυρία  όπου εκτιμά   πως οι αντιδράσεις, κοινωνίας κι εκπαιδευτικών, δεν θα έχουν δυναμικά χαρακτηριστικά, λόγω της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων, αποτελεί ολίσθημα καθώς δηλώνει έλλειψη σεβασμού στους θεσμοθετημένους, κανόνες δημοκρατικού-θεσμικού διαλόγου, εδώ και πολλές δεκαετίες.  Η απόφασή της να θεσμοθετήσει μονομερώς,  για  ζητήματα που αποτελούν αντικείμενο διαλόγου ή και αντιπαράθεσης με την εκπαιδευτική κοινότητα, εδώ και πολλά χρόνια,  καταδεικνύει  περιφρόνηση προς αυτήν  και τις πραγματικές ανάγκες της δημόσιας εκπαίδευσης.

Η κατάθεση του εν λόγω νομοσχεδίου υπήρξε το επιστέγασμα μιας στάσης από το υπουργείο που όλο το προηγούμενο διάστημα, λειτούργησε περισσότερο με όρους επικοινωνίας  παρά ουσίας. Επιπλέον, παρέβη τις αρχές Καλής Νομοθέτησης με καταχρηστικές Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου και έκτακτα Νομοσχέδια που  ρύθμιζαν  μη επείγοντα ζητήματα, «έκτακτα» θέματα, τα οποία  αποτέλεσαν και συνεχίζουν να αποτελούν παράγοντα αποσταθεροποίησης του ομαλού κλίματος που έχει ανάγκη η δημόσια εκπαίδευση στη σημερινή κρίσιμη συγκυρία.

Στο Φ.Ε.Κ. Α΄ 84/13-4-2020, προβλέπεται προμήθεια ψηφιακού εξοπλισμού από τις Σχολικές Επιτροπές για την υλοποίηση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Αποδεικνύεται, έτσι, «άνθρακες ο θησαυρός» της επικοινωνιακής προσπάθειας για καλλιέργεια κλίματος ευφορίας στην κοινωνία, εκ μέρους της κυβέρνησης, με την προσδοκία διανομής laptop/tablets σε μαθητές κι εκπαιδευτικούς ώστε να αρθούν οι μεγάλες ανισότητες που αφορούν τη διαδικασία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Μετά την παλινωδία των ανακοινοποιήσεων και των αλληλοαναιρούμενων εγγράφων προς τα σχολεία, σχετικά με το πώς και το πόσα laptop/tablets θα διανέμονταν, τώρα η κυβέρνηση πετάει το μπαλάκι στις σχολικές επιτροπές των Δήμων, που θα πρέπει κατόπιν «αιτιολογημένου» αιτήματος προσδιορισμού των αναγκών από τους διευθυντές των σχολείων, να αξιοποιήσουν «αδιάθετες» πιστώσεις, που προκύπτουν από την αναστολή λειτουργίας των σχολείων για την αγορά τους. Με ξένα κόλλυβα μνημόσυνο, δηλαδή, και δίχως καμία βούληση για έκτακτη κεντρική επιχορήγηση ή αξιοποίηση των πολυδιαφημιζόμενων δωρεών.

Δεν λείπει, φυσικά, η προαναγγελθείσα περιφρόνηση της υφιστάμενης νομοθεσίας με την παραβίαση του άρθρου 3 του Π.Δ. 79/2017, αφού με το πρόσχημα του «εκτάκτου» η κυβέρνηση δίνει τη δυνατότητα παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια των διακοπών του Πάσχα, αφήνοντας το ζήτημα στη διακριτική ευχέρεια του κάθε εκπαιδευτικού. Το επικοινωνιακό παιχνίδι του Υ.ΠΑΙ.Θ. και της κυβέρνησης, συνολικά, καλά κρατεί, έχοντας βάλει και πάλι στο στόχαστρο τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι αν δεν πράξουν «εθελοντικά» αυτό που εξυπηρετεί τις κυβερνητικές πρακτικές παραβίασης της νομοθεσίας», εμφανίζονται να μην κάνουν καλά τη δουλειά τους. Γίναμε, μάλιστα, όλοι μάρτυρες της κακοστημένης παράστασης της συμμετοχής του Πρωθυπουργού σε σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, το πρωί της Μεγάλης Δευτέρας. Το μήνυμά του σαφές. Νόμοι και εργασιακά δικαιώματα υποτάσσονται στην υπέρτατη κυβερνητική βούληση.

Ο Διδασκαλικός Σύλλογος Ξάνθης δηλώνει, κατηγορηματικά, την αντίθεσή του στις παραπάνω τακτικές. Διαμηνύουμε, επίσης, σε αυτούς που δράττονται της ευκαιρίας εν μέσω πανδημίας, να εκμεταλλευτούν την αδυναμία, όπως εκτιμούν, αντίδρασης του συνδικαλιστικού κινήματος, ώστε να επιβάλουν μονομερώς, δίχως ουσιαστικό διάλογο, ρυθμίσεις με αντιεκπαιδευτικό χαρακτήρα, πως η απάντηση του κλάδου θα είναι μαζική και δυναμική.