Οι πολίτες της Ξάνθης με περισσή υπομονή αναμένουν εδώ και πολλά χρόνια την ολοκλήρωση του κάθετου άξονα που θα βοηθήσει την ανάπτυξη των σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας και θα επιφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη, λόγω των εμπορικών και γενικότερων δραστηριοτήτων που θα αναπτυχθούν, τόσο στην πόλη της Ξάνθης όσο και σε ολόκληρη τη Θράκη. Πρόκειται για ένα κομβικό έργο υποδομής που θα δώσει εμπορική και τουριστική πνοή στον τόπο καθώς και μια τονωτική ένεση στην οικονομία της δεύτερης φτωχότερης περιφέρειας στη χώρα μας, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.
Ας σημειωθεί δε, πως με βάση τη συνέντευξή του Διευθύνοντος Συμβούλου της Εγνατίας ΑΕ κ. Κουτσούκου στην ιστοσελίδα “ypodomes.com”, προσδιορίστηκε ως χρόνος παράδοσης του α’ τμήματος ήτοι «Δημάριο – Ελληνοβουλγαρικά σύνορα», το τέλος του μήνα. Πρόκειται όντως για μια αρκετά θετική εξέλιξη αν αναλογιστούμε ότι η συγκεκριμένη παράδοση του έργου ολοκληρώνεται με την χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Παρ΄ όλα αυτά όμως η λειτουργικότητα του έργου παραμένει ακόμη και αυτή τη στιγμή αμφίβολη καθώς δεν μπορεί να δοθεί σε καθολική κυκλοφορία επειδή συνδέεται άμεσα με την κατασκευή του β’ τμήματος ήτοι «Δημάριο – Μελίβοια».
Η δυσχέρεια ολοκλήρωσης που φαίνεται να παρουσιάζει το εν λόγω τμήμα του κάθετου άξονα αιτιάζεται σε διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και δύο χρόνια και που δυστυχώς έχει αποτελέσει αντικείμενο δικαστικής αντιπαράθεσης ανάμεσα σε δύο εταιρείες (ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ΟΔΟΣ ΑΤΕ), οι οποίες διεκδικούν την ανάληψη του έργου. Η ανωτέρω δικαστική αντιπαράθεση διαφαίνεται πως θα οδηγήσει αναμφίβολα στην απώλεια της χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και για να μπορέσει να συνεχιστεί το έργο θα πρέπει να ενταχθεί εκ νέου στη νέα προγραμματική περίοδο ΕΣΠΑ 2021-2027, γεγονός που θα επιφέρει νέες και μεγάλες καθυστερήσεις καθώς θα πρέπει να πραγματοποιηθούν οι σχετικές διαδικασίες ένταξης του στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Στα παραπάνω δεδομένα έρχεται να προστεθεί και η αδιαμφισβήτητη ταλαιπωρία των κατοίκων του Δημαρίου Ξάνθης (η περιοχή είναι κυρίως αγροκτηνοτροφική), με την κατασκευή του α΄ τμήματος του κάθετου άξονα, ήτοι Δημάριο- Ελληνοβουλγαρικά σύνορα. Αφενός δεν έχει προβλεφθεί δημιουργία αγροτικού δρόμου κατά την κατασκευή του έργου που να επιτρέπει τη διασύνδεση του Βόρειου με το Νότιο τμήμα της περιοχής, γεγονός που θα ισοδυναμεί με αδυναμία πρόσβασης από το ένα σημείο στο άλλο, ειδικά όταν θα προστεθούν τα προστατευτικά κιγκλιδώματα με απώτερο αποτέλεσμα να μην υπάρχει ασφαλής διέλευση τόσο των κατοίκων όσο και των αμνοεριφίων που διατηρούν. Αφετέρου από την υφιστάμενη ζημία λόγω της επιβάρυνσης της ιδιοκτησίας τους από τις απαλλοτριώσεις, αναμένουν εδώ και επτά συναπτά έτη τις αποζημιώσεις που έχουν καθοριστεί.
Να σημειωθεί δε πως κατά την διαδικασία των τεχνικών έργων προκλήθηκε ζημία στις σωληνώσεις του δικτύου υδροδότησης με αποτέλεσμα οι κάτοικοι της περιοχής να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα κατά την παροχή πόσιμου νερού και ειδικά κατά την καλοκαιρινή περίοδο, γεγονός που παρεμποδίζει ουσιαστικά την ακώλυτη πρόσβαση τους σε αυτό το αγαθό.
Βάσει των παραπάνω ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1)Σε ποιες ενέργειες σκοπεύετε να προβείτε προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή και έγκαιρη ολοκλήρωση του κάθετου άξονα «Ξάνθη-Εχίνος-Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα» στο σύνολό του;
2) Είναι στα άμεσα σχέδια σας η διόρθωση των ατελειών σε υποδομές ώστε να έχουν επαρκή και εύκολη πρόσβαση οι κάτοικοι του Δημαρίου στην περιοχή τους και να αποκατασταθεί το ζήτημα επαρκούς υδροδότησης;
3) Πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία αποζημιώσεων για τις απαλλοτριώσεις που έχουν καθοριστεί για τους κατοίκους;