Ν. Λυγερός

Δίνουμε σημασία σε συμβολισμούς, διότι συχνά δεν έχουμε τις γνώσεις να τους εξηγήσουμε. Έτσι όταν ακούμε ένα Τουρκοκύπριο ηγέτη να εκφράζεται στα ελληνικά για τις ευχές του μάς ξαφνιάζει. Ενώ η εξήγηση είναι απλή, αφού πρόκειται για έναν άνθρωπο που γεννήθηκε στην Λεμεσό το 1947. Αν αυτό το δεδομένο είναι γνωστό γιατί να μας ξαφνιάζουν οι προτάσεις του στα ελληνικά; Αλλά για να καταλάβουμε καλύτερα περί τίνος πρόκειται είναι καλό να υπενθυμίσουμε τι έκανε πριν την τουρκική κατοχή. Διότι οι μάσκες πέφτουν όταν μερικά δεδομένα είναι πλέον γνωστά. Έτσι παραδείγματος χάριν, το γεγονός ότι σπούδασε αρχιτεκτονική δεν έχει κανένα ενδιαφέρον από μόνο του, αλλά αν το συνδυάσουμε με την πληροφορία ότι αυτό έγινε στην Τουρκία και μάλιστα όχι στην Κωνσταντινούπολη αλλά στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο Μέσης Ανατολής στην Άγκυρα, τότε τα πράγματα παίρνουν μια άλλη υφή. Έτσι αν αφαιρέσουμε το επικοινωνιακό προσωπείο που προκαλεί ψευδαισθήσεις σε μερικούς, βλέπουμε ότι πρόκειται για ένα άτομο που λειτουργεί κανονικότητα με τα σκληρά νοητικά σχήματα της Τουρκίας. Με αυτόν τον τρόπο δικαιώνεται και η θέση του Αρχιεπισκόπου που δεν ποντάρει καθόλου σ’ ένα συνεργατικό πλαίσιο. Είναι λοιπόν θέμα βούλησης και αυταπάτης το να υπολογίσουμε σε κάποια επίλυση μ’ αυτά τα δεδομένα μόνο και μόνο επειδή ακούσαμε ελληνικά, διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι με το σχέδιο του 2004 τα τουρκικά θα ήταν υποχρεωτικά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και το συγκεκριμένο άτομο δεν πρότεινε βεβαίως να είναι μάθημα επιλογής.

Από την τρομοκρατία στην αντίσταση

Ν. Λυγερός

Με τα τρομοκρατικά χτυπήματα, όσοι μπορούν να το σκεφτούν, βλέπουν ότι έχουν αλλάξει τα δεδομένα και τα τοπικά στοιχεία δεν κυριαρχούν ακόμα κι όταν πρόκειται να μελετηθεί το άμεσο μέλλον, διότι υπάρχουν πολυτοπικά στοιχεία που μεταβάλλονται λόγω υψηλής στρατηγικής κι όχι λόγω τοπικών κινήσεων. Οι κοινωνίες θεωρούν απλοϊκά ότι η τοπικότητα είναι αυτή που καθορίζει την πορεία τους μέσα στον χρόνο, μόνο που αυτό ισχύει μόνο και μόνο στο πλαίσιο της ομαλότητας. Έτσι με την εμφάνιση κάποιας κρίσης, του τύπου τρομοκρατία, όλα τα συμβατικά δεδομένα αλλάζουν, γιατί ο κόσμος μετατρέπεται σε ένα δίκτυο σχέσεων κι εφαρμόζεται το θεώρημα των μικρών κόσμων. Έτσι αυτό που συμβαίνει στην Ανατολή και τις αλλαγές που προκαλούν μεταξύ των σχέσεων της Τουρκίας και της Ρωσίας, αποδεικνύουν ότι την ώρα που οι περισσότεροι γιορτάζουν απλοϊκά τα Χριστούγεννα, άλλοι πρέπει να σκέφτονται από τώρα, τις επιθέσεις του επόμενου διαστήματος για να προετοιμαστεί και η απαραίτητη αντίσταση. Για να γίνει αυτό όμως πρέπει ν’ αλλάξει και η νοόσφαιρα πολλών, ειδικά αυτών που νομίζουν ότι οι πρόσφυγες είναι όλοι του ίδιου τύπου, ενώ ξέρουμε πια ότι ανάμεσα υπάρχουν όχι μόνο οργανωμένα άτομα, αλλά ακόμα και τρομοκράτες που έχουν ως στόχο να εξαφανίσουν κάθε στοιχείο που υπενθυμίζει και μόνο ανθρώπινες ή ζωικές παραστάσεις, επειδή ανήκουν σε μια σέκτα αιρετική μάλιστα που τα θεωρεί ειδωλολατρία. Η καταπολέμηση της τρομοκρατίας δεν μπορεί να γίνει μόνο και μόνο με την πίστη ότι λόγω εορτών δεν θα υπάρξουν χτυπήματα. Αντιθέτως επειδή δεν υπάρχει πια τοπικότητα κι ο τοπικισμός τα έφτυσε, οι στόχοι έχουν πολλαπλασιαστεί λόγω άγνοιας.

Όταν η βαρβαρότητα του Daesh αφαιρεί όργανα

Ν. Λυγερός

Αν υπάρχουν ακόμα αθώοι που δεν μπορούν να δουν πόσο ακραία είναι η τρομοκρατική οργάνωση Daesh, μπορεί να τους αγγίξει η νέα απόφασή της για τη συγκομιδή ανθρωπίνων οργάνων με βάση τη γνωμάτευση σε θρησκευτικό επίπεδο. Διότι αυτό της επιτρέπει να έχει απολαβές από το λαθρεμπόριο οργάνων που μάλιστα αφαιρούν από τους λεγόμενους αποστάτες, δηλαδή τους εχθρούς της που ουσιαστικά είναι Χριστιανοί, οι Σιίτες αλλά ακόμα και οι Σουνίτες που δεν ακολουθούν τις δικές της απάνθρωπες πρακτικές. Διότι όταν διαβάζουμε στην αναφορά ότι η ζωή και τα όργανα του αποστάτη δεν απαιτείται να τυγχάνουν σεβασμού και μπορούν να αφαιρούνται ατιμώρητα, καταλαβαίνουμε απολύτως τι δυνατότητες δίνονται στην τρομοκρατική οργάνωση, όχι μόνο για να εκτελεί αυθαίρετα τους εχθρούς της, αλλά και για να εκμεταλλεύεται ασύστολα και τα ανθρώπινα όργανά τους. Αφού γράφουν με ξεκάθαρο τρόπο ότι η αφαίρεση οργάνων που τερματίζουν τη ζωή των αιχμαλώτων δεν απαγορεύεται. Με άλλα λόγια υπάρχει θρησκευτική έγκριση αυτής της βαρβαρότητας και δεν αποτελεί πια πρόβλημα. Έτσι το λαθρεμπόριο αυτών των ανθρώπινων οργάνων μπορεί να ενισχύσει και οικονομικά την ίδια την οργάνωση. Βέβαια αυτά ποιος τα βλέπει σε όσους προωθούν την απλοϊκή εικόνα ότι όλοι οι πρόσφυγες είναι θύματα ενός συστήματος, ενώ ξέρουμε ήδη ότι οι τρομοκράτες εκμεταλλεύονται τις ίδιες διαδρομές, για να έρθουν στην Ευρώπη και ποιος από τα κράτη που κρατούν μια απαράδεκτη ουδέτερη στάση απέναντι σε αυτές τις βαρβαρότητες, μπορεί να εξασφαλίσει ότι δεν βοηθά με έμμεσο τρόπο αυτήν την τρομοκρατική οργάνωση. Μάλλον θα χρειαστεί να αποδειχθεί ότι υπάρχει λαθρεμπόριο ανθρωπίνων οργάνων για να έχουν τις αναγκαίες ενοχές.