«Αυτοί που, φέτος, δεν πρέπει να γκρινιάζουν, είναι όσοι έχουν καταλύματα», λένε άνθρωποι του τουρισμού, σκιαγραφώντας τη φετινή σεζόν που για πολλούς προορισμούς δεν θυμίζει τις ρόδινες προηγούμενες χρονιές.
Παρά τις αρχικές προσδοκίες, η τουριστική κίνηση δεν φαίνεται να τις επιβεβαιώνει. Η διεθνής οικονομική αβεβαιότητα και ο πληθωρισμός έχουν επηρεάσει την κατανάλωση, ακόμη και των επισκεπτών με υψηλά εισοδήματα. Οι τουρίστες είναι φειδωλοί στις δαπάνες τους, επιλέγοντας καταλύματα all-inclusive για να περιορίσουν το ημερήσιο κόστος. Σε πολλές περιπτώσεις καταναλώνουν υπερβολικά στο πρωινό, αποφεύγοντας μεσημεριανό ή βραδινό σε ταβέρνες και εστιατόρια.
Όπως εξηγεί ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Θάσου, Πάρις Παρασχούδης, «η πληρότητα στα ξενοδοχεία θυμίζει πέρυσι, όμως οι τουρίστες μένουν λιγότερες μέρες και δαπανούν πολύ λιγότερα. Αναζητούν κυρίως ημιδιατροφή».
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, Γιάννης Κουφίδης, προσθέτει πως η κατανάλωση περιορίζεται σε ταχυφαγεία ή σούπερ μάρκετ με έτοιμο φαγητό, την ώρα που τα beach bar καταγράφουν πτώση, αφού οι τουρίστες περνούν ώρες σε ξαπλώστρες με έναν καφέ.
Η επιλογή των Airbnb και των ενοικιαζόμενων δωματίων με κουζίνα ενισχύει τη λογική «μαγειρεύω μόνος», με αποτέλεσμα οι εποχικές επιχειρήσεις εστίασης να ασφυκτιούν από τα έξοδα χωρίς να βλέπουν αντίστοιχα έσοδα.
Την ίδια ώρα, το all-inclusive επιστρέφει δυναμικά, εξασφαλίζοντας περιορισμένο κόστος για τους επισκέπτες αλλά αφήνοντας εκτός οικονομικής δραστηριότητας την τοπική αγορά. «Οι τουρίστες δεν γνωρίζουν ουσιαστικά τον τόπο, καθώς όλα τα έξοδά τους περιορίζονται μέσα στο ξενοδοχείο», σχολιάζουν επαγγελματίες του χώρου, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τις μικρές επιχειρήσεις.