Σχολεία στην Ξάνθη, ώρα μηδέν;

 

Ο Διδασκαλικός Σύλλογος με την ανακοίνωσή του και το αίτημα για καλά και ασφαλή δημόσια σχολεία, περιγράφει μία κατάσταση που λογικά θα έπρεπε να είναι κόλαφος για την πολιτική ηγεσία του χοντρόπετσου και δυσκίνητου Υπουργείου Παιδείας, όπου σύμφωνα με τους συνδικαλιστές των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, τα σχολεία έχουν αφεθεί στην τύχη τους και είναι λάφυρα της προσπάθειας να επιδείξουν ένα θετικό πρόσωπο οι απάνθρωποι τραπεζίτες και μεγαλοεπιχειρηματίες, «συνεταίροι» της κυβέρνησης.

Η ΗΧΩ φιλοξενεί ακέραια την επιστολή των εκπαιδευτικών στην λογική μήπως και φιλοτιμηθεί η Υπουργός Παιδείας και ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΠΑΣΑΡΕΛΑ, σεβαστεί την διάθεση των εκπαιδευτικών να βάλουν πλάτη στην εκπαίδευση των μαθητών και παιδιών όλων των Ελλήνων φορολογουμένων.

Είναι καιρός, το Υπουργείο Παιδείας, να καταλάβει ότι δεν είναι διεκπεραιωτής των πολιτικών, αλλά ότι προετοιμάζει τους αυριανού πολίτες αυτής της χώρας.

Δυστυχώς με διάφορα «τερτίπια» και «συνεργασίες» υψηλού επιπέδου, αποδεικνύεται ότι είναι εκτός αποστολής. Αυτό δεν το λένε οι δάσκαλοι, αλλά το καταγράφουν οι γονείς, βαριά φορολογούμενοι, κάθε μέρα που στέλνουν τα παιδιά τους σε ένα σχολικό περιβάλλον που όσο περνούν τα χρόνια, μεταβάλετε και διαμορφώνεται σε τριτοκοσμικό.

 

ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ ΑΣΧΟΛΗΘΕΙΤΕ ΣΤΟ ΜΕΤΡΟ ΠΟΥ ΣΑΣ ΑΝΑΛΟΓΕΙ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ.        

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕ θέμα: «Η αναβάθμιση των σχολικών μονάδων και οι φιέστες με τους τραπεζίτες»

ΕΥΤΥΧΩΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΜΑΣ ΕΠΕΣΕ ΤΟ ΤΑΒΑΝΙ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΙ…

           Τις φιέστες με τους τραπεζίτες για την αναβάθμιση σχολείων διαδέχτηκε η πτώση σοβάδων από την οροφή  στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Ξάνθης. Ευτυχώς απόντων παιδιών και εκπαιδευτικών γεγονός που απέτρεψε πιθανούς τραυματισμούς.

Το συμβάν δεν είναι μεμονωμένο. Πλείστα ανάλογα συμβάντα με πτώσεις ταβανιών, με σχολεία που πλημμυρίζουν, με  αίθουσες κλουβιά καταγράφονται ειδησεογραφικά σε όλη τη χώρα αποδεικνύοντας το αυτονόητο. Ότι το κεφάλαιο «Σχολική Στέγη» έχει αφεθεί στην τύχη του και δεν αποτελεί προτεραιότητα για το κράτος το οποίο έσπευσε το 2012 να καταργήσει τον ΟΣΚ, τον δημόσιο φορέα σχολικών κτηρίων για να αναθέσει την αρμοδιότητα στους Δήμους. Έκτοτε τα κτήρια των σχολείων επαφίενται στο σχεδιασμό και στις οικονομικές δυνατότητες των Δήμων της χώρας που δεν είναι ούτε δεδομένες, ούτε στον ίδιο βαθμό αποτελεσματικές.

Ο Διδασκαλικός Σύλλογος Ξάνθης επανειλημμένα έχει θέσει το ζήτημα των προβλημάτων στα σχολεία του νομού μας, χωρίς δυστυχώς να έχει επιτευχθεί οποιαδήποτε πρόοδος μέχρι τώρα. Σημειωτέον πως σχεδόν στο σύνολό του το σχολικό  κτηριακό απόθεμα είναι γερασμένο με σχολεία που έχουν πολλές ‘’δεκαετίες στην πλάτη τους’’ και χαρακτηριστικά κατασκευής που ανταποκρίνονταν σε συνθήκες  οικιστικές, κλιματολογικές, κοινωνικές άλλων εποχών.

Ενώ, λοιπόν, υφίσταται αυτή η συνθήκη η κοινωνίας της Ξάνθης βίωσε μια ανευ προηγουμένου  επικοινωνιακή καταιγίδα τις προηγούμενες μέρες  με την επίσκεψη της Υπουργού Παιδείας κας Ζαχαράκη η οποία βρέθηκε στον νομό μας μαζί με εκπροσώπους τραπεζών προκειμένου να παραβρεθεί στον αγιασμό σχολείων-φιέστες τα οποία βάφτηκαν και ‘’αναβαθμίστηκαν ‘’ με το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου». Το συγκεκριμένο πρόγραμμα χρηματοδοτείται από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών – εντολοδόχο των μεγάλων συστημικών τραπεζών (Εθνική, Πειραιώς, Eurobank, Alpha)- και τις «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ» με ποσό που ανέρχεται στα 100 εκατομμύρια ευρώ. Αντί η κυβέρνηση να χρηματοδοτήσει απευθείας τα σχολεία με γενναίες δαπάνες από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ή τον κρατικό προϋπολογισμό, επιλέγει να τα μετατρέψει σε βιτρίνες εταιρικής προβολής. Μάλιστα, οι  ανακεφαλαιοποιημένες με τα χρήματα του ελληνικού λαού τράπεζες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα “Μαριέττα Γιαννάκου”, απολαμβάνουν φοροαπαλλαγές για τις “δωρεές” τους και εμφανίζονται ως “ευεργέτες” της δημόσιας εκπαίδευσης. Είναι ξεκάθαρο ότι αξιοποιούν το πρόγραμμα για να εξωραΐσουν την εικόνα τους από τα χρέη δισεκατομμυρίων στο Δημόσιο, τους πλειστηριασμούς πρώτων κατοικιών, τη λεηλασία του δημόσιου πλούτου και των μισθών μας μέσω των μνημονίων.

Την ίδια στιγμή στην Ξάνθη μια σειρά από προβλήματα παραμένουν άλυτα όπως νηπιαγωγεία  των οποίων οι αίθουσες στεγάζονται σε κοντέινερ, όπως σε 2ο, 4ο, 5ο (σε αυλή μάλιστα του 5ου ΔΣ), σε 6ο, 9ο κ.α., το ζήτημα της σχολικής στέγης στα  δημοτικά και το νηπιαγωγείο του Δροσερού  όπου όλο «ακούγεται» πως θα δοθεί λύση και λύση δε βρίσκεται, οδηγώντας σε τριτοκοσμικές συνθήκες σχολικών υποδομών, το 1ο Ειδικό ΔΣ όπου οι αίθουσές του δεν επαρκούν για μαθητές και εκπαιδευτικούς, επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό, οι παρεμβάσεις που γίνανε στο 9ο – 18ο ΔΣ στο καλοκαίρι δεν είχαν στόχο την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης αλλά τη δημιουργία υπερμεγεθών τμημάτων και τη μεθόδευση της συγχώνευσης δια της πλαγίας των 2 σχολείων τη στιγμή που απαιτείται ανέγερση νέου σχολείου για να μεταφερθεί το 18ο ΔΣ… Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε και άλλες περιπτώσεις προβλημάτων στις σχολικές υποδομές της περιοχής μας αλλά οι πιο οφθαλμοφανείς αρκούν για να γίνει κατανοητό το μέγεθος του προβλήματος.

  Το  ΔΣ  του Διδασκαλικού  Συλλόγου Ξάνθης  εκφράζει  την πλήρη αντίθεσή του με τους σκοπούς και τον τρόπο χρηματοδότησης-επιλογής-υλοποίησης του προγράμματος “Μαριέττα Γιαννάκου” για την “αναβάθμιση” των σχολικών υποδομών, καθώς διαμορφώνει ένα ιδιωτικοποιούμενο σχολείο των χορηγών και της βιτρίνας.

Η κυβέρνηση βάζοντας ως βιτρίνα το πρόγραμμα Μαριέττα Γιαννάκου ουσιαστικά:

αποποιείται της ευθύνης της για τις πραγματικές ανάγκες των σχολικών κτηρίων, ενώ τα κονδύλια που παρέχονται αυτή τη στιγμή είναι ψίχουλα μπροστά στις πραγματικές ανάγκες της σχολικής στέγης. Την ίδια στιγμή, χαρίζεται πακτωλός δις δημοσίου χρήματος σε μεγαλοεπιχειρηματίες, εργολάβους, τραπεζίτες, καναλάρχες και για  πολεμικούς εξοπλισμούς

Οι παρεμβάσεις είναι δευτερεύουσες και ανεπαρκείς, καθώς περιορίζονται σε βάψιμο, τουαλέτες, ράμπες και αθλητικούς χώρους, ενώ απουσιάζουν παρεμβάσεις ουσιαστικής βελτίωσης των υποδομών. Χαρακτηριστική περίπτωση το 11ο  Δημοτικό Σχολείο Ξάνθης που «ανακαινίστηκε», χωρίς όμως να υπάρξουν πραγματικές λύσεις για το συστεγαζόμενο 1ο Ειδικό, που εξακολουθεί να λειτουργεί  σε απαράδεκτες συνθήκες.

Στο πρόγραμμα συμμετέχει μόλις το 3% των σχολείων, χωρίς να είναι ξεκαθαρισμένες ο τρόπος και οι διαδικασίες επιλογής των σχολείων και κατανομής των  κονδυλίων.

Στις σημερινές συνθήκες των αιματηρών περικοπών και της υποχρηματοδότησης των σχολικών επιτροπών, η κυβέρνηση και η ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ στρώνουν το έδαφος για την άμεση εισβολή και εμπλοκή του επιχειρηματικού κεφαλαίου στη δημόσια εκπαίδευση με σχέδιο τη σταδιακή ιδιωτικοποίηση και αυτονομία των σχολείων, εξωθώντας τα στην εξασφάλιση των πόρων τους χωρίς κρατική χρηματοδότηση!

Εκπαιδευτικοί και γονείς γνωρίζουμε πως όσο σημαντικά είναι τα Προγράμματα Σπουδών στην Εκπαίδευση, άλλο τόσο σημαντικός είναι ο χώρος και ο τρόπος με τον οποίο το Περιεχόμενο των Προγραμμάτων σπουδών δίνεται στον μαθητή.  Ένα παιδί, από τα 6 μέχρι τα 18 του χρόνια, βρίσκεται καθημερινά επί  6 τουλάχιστον ώρες σε ένα χώρο.

Η διαμόρφωση του χώρου του Σχολείου παίζει πολύ μεγάλο ρόλο για το κάθε παιδί από την νηπιακή έως την εφηβική ηλικία, ώστε να αισθανθεί αυτόν τον χώρο δικό του, να τον αγαπήσει, να μάθει να τον φροντίζει και να τον διατηρεί όμορφο. Το αίσθημα που δημιουργεί στο παιδί το Σχολείο, από την νηπιακή ηλικία και την  Α’ Δημοτικού, είναι αποφασιστικής σημασίας για την προσέγγισή του απέναντι στην γνώση που θα του παρέχεται σε αυτό. Ένα σχολείο που θα δημιουργεί θετικά συναισθήματα στο παιδί θα το προδιαθέτει θετικά και για την διαδικασία της μάθησης και ένα σχολείο που θα δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα θα το απομακρύνει από αυτή.

Με αυτή την έννοια προσεγγίζουμε το σχολείο του σήμερα, από τη μεριά των απαραίτητων αλλά και ρεαλιστικών υποδομών, για τη θετική προσέγγιση του μαθητή απέναντι στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Διεκδικούμε σύγχρονα και ασφαλή σχολεία.

Για διδακτήρια που θ’ ανταποκρίνονται στην εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, στα δεδομένα του σήμερα, που θα ενισχύουν τη δημιουργικότητα και τη φιλομάθεια των μαθητών μας. Από την κυβέρνηση επιχειρείται να παρουσιαστούν όλα αυτά ως πολυτέλεια και ως μαξιμαλισμός. Όμως  σήμερα, είναι αδύνατο  να λειτουργήσει σχολική μονάδα, με σύγχρονους παιδαγωγικούς – επιστημονικούς όρους, χωρίς εργαστήρια, χωρίς χώρους άθλησης, θεάτρου, μουσικής  αλλά και υποδομές σίτισης και ξεκούρασης.

Διεκδικούμε:

  • Αύξηση των δαπανών για την Παιδεία μέσω του κρατικού προϋπολογισμού.
  • Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης προς τους Δήμους μέσω των ΚΑΠ για τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων και την καταβολή της πάγιας προκαταβολής.
  • Επανασύσταση των σχολικών επιτροπών με συμμετοχή εκπροσώπων των Συλλόγων Εκπαιδευτικών. Κατάργηση του νόμου Κεραμέως 5056/2023
  • Προστασία των εκπαιδευτικών κατά την άσκηση του έργου τους με σαφή διαχωρισμό των καθηκόντων που αφορούν το παιδαγωγικό κομμάτι και την επιτήρηση των μαθητών από ζητήματα ασφάλειας και λειτουργίας των υποδομών.
  • Άμεση πρόσληψη σχολικών  φυλάκων για  τη λειτουργία των σχολικών μονάδων με ασφάλεια για αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες εκτός ωραρίου λειτουργίας.
  • Δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου και αρχείου για τις παρεμβάσεις στις υποδομές.
  • Άμεση νομοθετική πρωτοβουλία για τη θέσπιση δωρεάν τιμολογίων ενέργειας και ύδρευσης για τις σχολικές μονάδες και απαλλαγή των σχολικών δαπανών από το Φ.Π.Α. Εξασφάλιση αφορολόγητου πετρελαίου και φυσικού αερίου. Καμία οικονομική επιβάρυνση των γονιών για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων.
  • Σύγχρονα, ασφαλή και ποιοτικά σχολικά κτήρια με πιστοποιητικά αντισεισμικής και αντιπλημμυρικής προστασίας, πυρασφάλεια, ηλεκτρολογικό δίκτυο, ενεργειακή αναβάθμιση από τις αρμόδιες υπηρεσίες  του Δήμου.
  • Ενίσχυση του νομοθετικού πλαισίου, της λειτουργίας, των κρατικών κονδυλίων και του τεχνικού προσωπικού της Κ.Τ.Υ.Π., ώστε να αποτελέσει τον κατεξοχήν αρμόδιο ενιαίο – τεχνικό – κατασκευαστικό – επισκευαστικό και ελεγκτικό φορέα του δημοσίου, που θα υλοποιεί με επάρκεια, υπό την ευθύνη του κράτους την καθολική παροχή δημόσιων δωρεάν σύγχρονων και ασφαλών Σχολείων
  • Να δημιουργηθεί το νομοθετικό πλαίσιο, ώστε μετά από τον ολοκληρωμένο έλεγχο στα υπάρχοντα κτήρια, να εκδοθούν οι σχετικές οικοδομικές άδειες σε όλα τα σχολεία πανελλαδικά με ευθύνη των αρμόδιων κρατικών φορέων. Με βάση τις ελλείψεις που θα διαπιστωθούν να διατεθούν τα απαιτούμενα κονδύλια για να γίνουν γενικευμένες επισκευές ‐ παρεμβάσεις καθώς και η ενεργειακή αναβάθμισή τους.
    Διαμόρφωση σύγχρονων προδιαγραφών για κτήρια, αύλειους χώρους και εξοπλισμό, που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες της Σχολικής Στέγης
  • Μόνιμο προσωπικό καθαριότητας για τα σχολεία.

Η παιδεία δεν είναι «κόστος» αλλά καθολικό δικαίωμα! Η ασφάλεια και η αξιοπρέπεια μαθητών- εκπαιδευτικών είναι αδιαπραγμάτευτες!

Δημόσιο δωρεάν σχολείο λειτουργικό, σύγχρονο και ασφαλές, για την ολόπλευρη μόρφωση όλων των παιδιών!

Και για το σοβαρό πρόβλημα των σχολικών υποδομών οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης συμμετέχουμε μαζικά στη Γενική Απεργία της 1ης Οκτώβρη.