Στροφή σε πιο οικονομικές διακοπές: Τι δείχνει νέα έρευνα του ΙΕΛΚΑ για το καλοκαίρι του 2025

Σε ένα καλοκαίρι που χαρακτηρίζεται από αυξημένο κόστος ζωής και περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα, οι Έλληνες φαίνεται να αναζητούν πιο οικονομικές λύσεις για τις φετινές διακοπές τους. Αυτό προκύπτει από πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), η οποία πραγματοποιήθηκε με δείγμα 800 καταναλωτές σε όλη τη χώρα.

Οι μισοί δεν θα φύγουν διακοπές

Περισσότεροι από τους μισούς συμμετέχοντες (52%) δηλώνουν ότι δεν προγραμματίζουν να κάνουν φέτος διακοπές – μια ένδειξη των πιέσεων που ασκεί η ακρίβεια στα ελληνικά νοικοκυριά. Από την άλλη, το υπόλοιπο 48% θα επιχειρήσει έστω και ολιγοήμερες αποδράσεις, κυρίως 8 έως 14 ημερών, με μέση διάρκεια τις 11,3 ημέρες.

Κυριαρχούν τα εξοχικά και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια

Η έρευνα δείχνει ξεκάθαρη προτίμηση σε πιο οικονομικά καταλύματα: 31% επιλέγει φιλοξενία σε εξοχικά, 23% μένει σε δικά του ή φιλικά σπίτια, 21% καταφεύγει σε ενοικιαζόμενα δωμάτια, ενώ μόλις 7% επιλέγει ξενοδοχεία. Το camping συγκεντρώνει ένα σταθερό 5%, ενώ άλλοι τόσοι σχεδιάζουν ταξίδι στο εξωτερικό.

Περισσότερη αυτονομία, λιγότερη κατανάλωση έξω

Ο τρόπος ζωής στις διακοπές έχει επίσης αλλάξει. Το 50% των ταξιδιωτών δηλώνει ότι μαγειρεύει συστηματικά, ενώ το 62% αγοράζει τρόφιμα από σούπερ μάρκετ και το 71% επισκέπτεται φούρνους και αρτοποιεία. Η συνολική δαπάνη για τρόφιμα (εκτός εστίασης) φτάνει τα 153 ευρώ κατά μέσο όρο, υπερβαίνοντας κατά πολύ τις αγορές σε τουριστικά ή άλλα είδη.

Προτίμηση σε παραθαλάσσιες ηπειρωτικές περιοχές

Όσον αφορά τους προορισμούς, το 60% των ταξιδιωτών επιλέγει περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας με εύκολη πρόσβαση σε παραλίες, αποφεύγοντας το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Τα νησιά αποτελούν επιλογή για το 28%, ενώ οι ορεινές περιοχές και το εξωτερικό συγκεντρώνουν σαφώς μικρότερα ποσοστά (12% και 9% αντίστοιχα).

Οι τοπικές αγορές κερδίζουν έδαφος

Η έρευνα αναδεικνύει και μια θετική πλευρά της οικονομικής εγκράτειας: την ενίσχυση των τοπικών οικονομιών. Το 53% των καταναλωτών προτιμά τα τοπικά προϊόντα, ενώ το 60% προμηθεύεται τρόφιμα από φούρνους και το 48% από μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Σημαντικό μερίδιο έχουν και τα μίνι μάρκετ (32%).

Συμπέρασμα

Η εικόνα που προκύπτει αποτυπώνει μια νέα πραγματικότητα για τον ελληνικό τουρισμό: λιγότερες ημέρες, λιγότερα χρήματα, αλλά με έμφαση στην αυτονομία και στην ενίσχυση της τοπικής αγοράς. Παρότι οι διακοπές του 2025 δεν θα είναι πλουσιοπάροχες για τους περισσότερους, παραμένουν προτεραιότητα – έστω και με συμβιβασμούς.