Ισραήλ και Αίγυπτος σχεδιάζουν  την κατασκευή νέου αγωγού φυσικού αερίου που θα μπορούσε να ενισχύσει τις προμήθειες της Ευρώπης, σύμφωνα με  δήλωση την Πέμπτη του  Ισραηλινού υπουργείου ενέργειας, το οποίο αποσαφηνίζει τη δήλωση του, λέγοντας ότι οι δύο χώρες βρίσκονται σε συνομιλίες για την κατασκευή ενός νέου χερσαίου αγωγού για την ενίσχυση των εξαγωγών φυσικού αερίου του Ισραήλ.

Ο αγωγός θα εκτείνεται από το Ισραήλ έως τα αιγυπτιακά σύνορα στη χερσόνησο του Σινά και θα λειτουργεί υπό την  κρατική εταιρεία Israel Natural Gas Lines, ωστόσο η εταιρεία αρνήθηκε να σχολιάσει τις συνομιλίες.

Ελλάδα, Κύπρος & Ισραήλ δέσμευσαν περιοχές για μετρήσεις για τον EastMed

Η είδηση ​​μεταδόθηκε αρχικά από το Reuters.

Το Ισραήλ έχει ανακαλύψει μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου στη Μεσόγειο Θάλασσα, με τα σημαντικά ευρήματα να βρίσκονται το 2009, και εξάγει  αυτές στην Αίγυπτο από πέρυσι μέσω υποθαλάσσιου αγωγού.

Μέρος αυτού του φυσικού αερίου επεξεργάζεται  και αποστέλλεται στην Ευρώπη, όπου οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν εκτοξευθεί λόγω της κρίσης της προσφοράς και της αύξησης της ζήτησης καθώς ο κόσμος εξέρχεται από τα πανδημικά λουκέτα. Ο νέος αγωγός θα μπορούσε να αυξήσει το ποσό που θα παραδοθεί στους ευρωπαίους πελάτες τα επόμενα χρόνια.

Νεότερη ισραηλινή δήλωση ανέφερε ότι, «Το Ισραήλ και η Αίγυπτος διεξάγουν συνομιλίες για πιθανή συνεργασία στην προμήθεια φυσικού αερίου. Μία από τις επιλογές που μελετάται, μετά από αίτημα της Αιγύπτου για περαιτέρω προμήθειες φυσικού αερίου, είναι ένας χερσαίος αγωγός φυσικού αερίου».

Ωστόσο τα παραπάνω δεν επαληθεύθηκαν από αιγυπτιακής πλευράς , αφού  αξιωματούχοι του  υπουργείου Ενέργειας δεν βρισκόταν στην εργασία τους λόγω  επίσημης αργίας στη χώρα την Πέμπτη.

Το Reuters ανέφερε ότι ο νέος αγωγός θα αύξανε την παροχή ισραηλινού φυσικού αερίου στην Αίγυπτο κατά τρία έως πέντε δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως από τη στιγμή που θα λειτουργήσει.

Η κατασκευή του νέου συνδέσμου αναμένεται να κοστίσει περίπου 200 εκατομμύρια δολάρια και θα τεθεί σε λειτουργία εντός δύο ετών, ανέφερε.

Οι επιπτώσεις για Ελλάδα- Κύπρο-EE και  East -Med

Οπωσδήποτε η ευόδωση του παραπάνω σχεδίου θα έχει επιπτώσεις για τον East-Med και κατά συνέπεια για Ελλάδα-Κύπρο-ΕΕ και εξηγούμε:

Ο χερσαίος  αγωγός Ισραήλ- Αιγύπτου από πλευράς ασφαλείας  θα αντιμετωπίσει προβλήματα  στη διαδρομή του στη χερσόνησο του Σινά, αρχικά  από τους ισλαμιστές τρομοκράτες που κατά καιρούς έχουν πραγματοποιήσει διάφορες  επιθέσεις εκεί.

Ωστόσο αυτή η απειλή εύκολα μπορεί να εξουδετερωθεί από τις Αιγυπτιακές αρχές ασφαλείας με την εγκατάσταση στην υπόψη χερσόνησο πολυάριθμου στρατιωτικού προσωπικού.

Από την άλλη αυτός ο αγωγός θα αποτελέσει πόλο έλξης για τους Παλαιστίνιους της Χαμάς , της Λωρίδας της Γάζας, αλλά και για φιλοιρανικές-ιρανικές δυνάμεις που βρίσκονται στη Συρία.

Οι παραπάνω απειλές είναι σοβαρές και δύσκολα αντιμετωπίσιμες οριστικά, αφού η εμπειρία των Χούτι της Υεμένης έδειξε ότι με drone που τους προμήθευσε το Ιράν, έπληξαν  με επιτυχία πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Σαουδικής Αραβίας, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα στη ροή του μαύρου χρυσού, παρά την ισχυρή αντιαεροπορική προστασία που είχαν η υπόψιν περιοχές.

Επιπλέον η Αίγυπτος εκ των πραγμάτων θα αναγκαστεί σε τέτοια περίπτωση να λάβει μέτρα κατά των Παλαιστινίων και της Συρίας, είτε προσπαθώντας να λειάνει τις αντιθέσεις και τα προβλήματα τους με το Ισραήλ, πράγμα εξαιρετικά αμφίβολο και δύσκολο, είτε θα πρέπει να τηρήσει σκληρή στάση εναντίον τους, κάτι που βεβαίως δεν επιθυμεί, αφού θα κατηγορηθεί τόσο από τα αραβικά κράτη για φιλοϊσραηλινή στάση, ενώ θα αντιμετωπίσει και σοβαρά εσωτερικά προβλήματα .

Για τους παραπάνω λόγους η κατασκευή του αγωγού Ισραήλ-Αιγύπτου είναι προβληματική, ιδιαίτερα για την Αίγυπτο.

Ωστόσο τα οφέλη από τυχόν κατασκευή του  χερσαίου αγωγού εκτός από οικονομικά για τις δύο χώρες, θα είναι και γεωπολιτικά, αφού το Ισραήλ θα βρει σταδιακά στην Αίγυπτο έναν καλό σύμμαχο, με βαρύνουσα θέση στον αραβικό κόσμο, οδηγώντας ίσως σε νέα συμφωνία των δύο χωρών στα πρότυπα των “Αbraham accords”

Επιπλέον και αυτό είναι εξόχως σημαντικό για την Ελλάδα-Κύπρο-ΕΕ, σε περίπτωση κατασκευής του χερσαίου αγωγού Ισραήλ-Αιγύπτου, ο εφοδιασμός σε φυσικό αέριο της Ευρώπης θα γίνεται μέσω Αιγύπτου, αποφεύγοντας την θαλάσσια διαδρομή Κύπρου-Κρήτης  του East-Med, για την οποία ερίζει η Τουρκία ότι διέρχεται διαμέσου της  αυθαίρετα ορισμένης ΑΟΖ της.

Εγχώρια κέντρα ”τορπιλίζουν” τον EastMed – ”O αγωγός δεν θα κατασκευαστεί”

Έτσι τόσο η ΕΕ όσο και το Ισραήλ και η Αίγυπτος δεν θα εμπλακούν στην Ελληνοτουρική  και Κυπριοτουρκική αντιπαλότητα για την ΑΟΖ και την όδευση του East-Med.

Eπιπλέον η Τουρκία θα προσπαθήσει η ίδια να εξορύξει το φυσικό αέριο από την υποτιθέμενη ΑΟΖ τόσο της ίδιας , όσο και του ψευδοκράτους, αδιαφορώντας για τις συνέπειες , εκτιμώντας ότι το ενδιαφέρον της ΕΕ θα έχει εκπέσει σημαντικά.

Τα παραπάνω όμως προσκρούουν στο γεγονός ότι η ΕΕ θα εξαρτάται ενεργειακά από το δίδυμο Ισραήλ-Αιγύπτου αναφορικά με τον εφοδιασμό της από την ΝΑ Μεσόγειο και από τη Ρωσία μέσω του North Stream στο βορρά και του Turk stream στα νότια.

Ουσιαστικά η ΕΕ αν δεν κατασκευαστεί ο East-Med δεν θα έχει έναν αγωγό φυσικού αερίου  αμιγώς “δικό της”, ο οποίος θα φέρνει το φυσικό αέριο από τα δικά της κοιτάσματα της ΝΑ Μεσογείου, μέσω δικού της αγωγού, σε χώρες της απευθείας, όπως η Ελλάδα και μέσω αυτής η Ιταλία και η υπόλοιπη ΕΕ

Αν θέλει η ΕΕ να καταστεί όντως ηγέτιδα δύναμη παγκοσμίως θα πρέπει να διαθέτει τον δικό της αμυντικό βραχίονα, Ευρωστρατό, αλλά και  ενεργειακή αυτοτέλεια, την οποία μόνο ο East-Med  θα διασφαλίζει.

Για τον λόγο αυτό η ΕΕ θα πρέπει είτε κατασκευαστεί είτε όχι ο  χερσαίος αγωγός φυσικού αερίου Ισραήλ-Αιγύπτου, να εμείνει στην κατασκευή του East-Med  παίρνοντας αυστηρά μέτρα κατά της Τουρκίας.