“Ξεπουπουλιάζονται” οι στρατηγικής σημασίας Δημόσιες Επιχειρήσεις

Δυστυχώς κάθε μέρα που περνά για την χώρα μας, χάνεται και από ένα κομμάτι οικονομικού οξυγόνου.

Όλα δείχνουν πώς και η ΔΕΠΑ θα νοιώσει το σφιχτό αγκάλιασμα των θεσμών που πολύ πιθανών να της στερήσει την ανάσα και εννοείται θα την στείλει στον μαρασμό, θα πουληθεί για ένα κομμάτι ψωμί και τα χρέη της θα τα φορτωθεί ο οικονομικά ανενεργός Ελληνικός Λαός.

Σύμφωνα με την καθημερινή νέο απρόβλεπτο χρέος ύψους 160εκ. ευρώ, για την Εταιρεία Φυσικού Αερίου εμφανίσθηκε μετά από προσφυγή της τουρκικής Botas στην Διαιτησία ενω οι μεγαλοοφειλέτες της αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους πρός την εταιρεία. Σε 90 ημέρες πρέπει να καταβληθεί αυτό το υπέρογκο ποσόν. Τι θα κάνει η Ελληνική Κυβέρνηση; Με ποιόν τρόπο μπορεί να προστατεύσει τα Εθνικά Οικονομικά συμφέροντα;

Α.Π.

Μόλις λίγες ημέρες μετά τις αναφορές του Πρωθυπουργού πως «δημοπρατούνται άμεσα, με στόχο να ξεκινήσει η κατασκευή τους το πρώτο 3μηνο του 2017, άλλα 4 σημαντικά ενεργειακά έργα στον κλάδο του φυσικού αερίου, συνολικού προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Πρόκειται για την κατασκευή υποδομών διανομής φυσικού αερίου σε έξι πόλεις της Περιφέρειας Ανατ. Μακεδονίας-Θράκης και σε 6 πόλεις της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας», «Βόμβα» στα θεμέλια της ΔΕΠΑκαι στα σχέδια αποκρατικοποίησης που προβλέπονται στο μνημόνιο, αποτελεί η τελεσίδικη απόφαση της Διαιτησίας, που εκδόθηκε μέσα στον Απρίλιο υπέρ της τουρκικής Βotas. Βάσει της απόφασης, η Botas έστειλε τον Μάιο στη ΔΕΠΑ το τιμολόγιο πληρωμής της οφειλής που ενέκρινε η Διαιτησία, ύψους 160 εκατ. ευρώ. Το αστρονομικό αυτό ποσό θα πρέπει να καταβληθεί σε διάστημα 90 ημερών και ανατρέπει τη σημερινή υγιή πορεία της ΔΕΠΑ, προδιαγράφοντας ένα δυσοίωνο μέλλον γι’ αυτήν μιας και περιλαμβάνεται στον κατάλογο με τις υπό αποκρατικοποίηση εταιρείες. Η διαχείριση αυτής της οικονομικής επιβάρυνσης δεν είναι εύκολη για τη ΔΕΠΑ και θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο διευθύνων σύμβουλός της Θοδωρής Κιτσιάκος, στις αρχές Ιανουαρίου –λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του– σε συνάντηση που είχε με τους δημοσιογράφους, δεν έκρυψε τις ανησυχίες του για την αναμενόμενη τότε απόφαση της Διαιτησίας, εκτιμώντας ότι μπορεί να οδηγήσει σε αντιστροφή της υγιούς πορείας της ΔΕΠΑ.

Απλήρωτοι λογαριασμοί

Πρόσθετο πρόβλημα δημιουργούν οι ανεξόφλητες οφειλές μεγάλων πελατών, που ξεπερνούν τα 130 εκατ. ευρώ. Μόνο οι οφειλές από τη ΒΦΛ προσεγγίζουν τα 100 εκατ. ευρώ και «τρέχουν» με 700.000 ευρώ τον μήνα ενώ στα 20 εκατ. ευρώ ανέρχονται οι οφειλές των ΟΣΥ (πράσινα λεωφορεία) και στα 10 εκατ. ευρώ οι οφειλές της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης. Στις οικονομικές καταστάσεις της ΔΕΠΑ έχει γίνει πρόβλεψη για έκτακτους κινδύνους ύψους 75 εκατ. ευρώ, ποσό που στηρίζεται στις εκτιμήσεις της διοίκησης για μετακύλιση στους πελάτες της του μεγαλύτερου μέρους του ποσού των 160 εκατ. ευρώ που καλείται να καταβάλει στην Botas, βάσει αντίστοιχων προβλέψεων στις συμβάσεις προμήθειας που έχει υπογράψει μαζί τους. Ωστόσο, η απόφαση της Διαιτησίας αφορά καταναλώσεις για το διάστημα 2008-2012, στο οποίο οι μεγαλύτεροι πελάτες της, που είναι οι τρεις ΕΠΑ (Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης) και η ΔΕΗ, δεν χρεώνονταν με προμήθεια αερίου που έφτανε μέσω της Botas, οπότε δεν μπορεί να μετακυλίσει σε αυτούς αντίστοιχο κόστος. Ως εκ τούτου, το ποσό που μπορεί να ανακτήσει από την αγορά περιορίζεται στο ήμισυ και αυτό με επισφάλεια καθώς θεωρείται βέβαιο ότι οι περισσότεροι πελάτες (μεγάλες βιομηχανίες και ηλεκτροπαραγωγοί) που θα κληθούν να πληρώσουν αυξημένα κόστη προμήθειας αερίου θα προσφύγουν στη Διαιτησία, ακολουθώντας το παράδειγμα της Elpedison η οποία προσέφυγε και δικαιώθηκε. Η «Κ» απευθύνθηκε στη διοίκηση της ΔΕΠΑ ζητώντας το σχόλιό της για την απόφαση της Διαιτησίας και για τη διαχείριση του μείζονος προβλήματος που προκύπτει. Ωστόσο, δεν υπήρξε επίσημη απάντηση, καθώς ο κ. Κιτσιάκος βρισκόταν εκτός Ελλάδος, ενώ κύκλοι της εταιρείας διέρρεαν πως εξετάζεται η δυνατότητα προσφυγής σε άλλη διαιτησία.

Η αποκρατικοποίηση

Η κατάσταση που διαμορφώνεται, σε συνδυασμό και με την εφαρμογή των μέτρων για το άνοιγμα του ανταγωνισμού, θέτει υπό αμφισβήτηση τη βιωσιμότητα της εταιρείας και δεν αφήνει κανένα περιθώριο αποκρατικοποίησης. Οι αρνητικές επιπτώσεις αναμένεται να επηρεάσουν και τα ΕΛΠΕ, που συμμετέχουν με 35% στη ΔΕΠΑ. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, η διοίκηση των ΕΛΠΕ φέρεται ιδιαίτερα προβληματισμένη σχετικά με την πορεία της ΔΕΠΑ και τη συμμετοχή της σε αυτή. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο προβληματισμός έχει μεταφερθεί στους συναρμόδιους υπουργούς, με πρόταση μάλιστα είτε εξόδου από το χαρτοφυλάκιο της ΔΕΠΑ είτε εξαγοράς μεγαλύτερου ποσοστού, που θα δώσει τη δυνατότητα στα ΕΛΠΕ να «τρέξουν» την εταιρεία με καθαρά ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΔΕΠΑ προμηθεύεται αζερικό αέριο μέσω της Botas από τον Δεκέμβριο του 2003. Το 2010 η Βotas, βάσει του συμβολαίου που έχει υπογράψει με τη ΔΕΠΑ, προχώρησε σε αναθεώρηση της τιμής προμήθειας αναδρομικά από το 2008, μεταβιβάζοντας στη ΔΕΠΑ αντίστοιχη αναθεώρηση που έκανε το Αζερμπαϊτζάν προς την ίδια. Ζήτησε όμως και αναδρομική χρέωση του κόστους μεταφοράς, κάτι που δεν αναγνώρισε η ΔΕΠΑ με αποτέλεσμα να υπάρξει προσφυγή στη Διατησία, η οποία τελικά δικαίωσε την τουρκική πλευρά.

Έντυπη Καθημερινή