Henry Purcell

Dido and Aeneas
Διδώ και Αινείας

Τραγική όπερα σε τρεις πράξεις
σε κείμενο του Nahum Tate, βασισμένο στην τραγωδία του Brutus of Alba; Orthe Enchanted Loversκαι στο 4ο βιβλίο της Αινειάδας του Βεργιλίου

Πρεμιέρα: 13.04.2016
Παραστάσεις:13.-17.04 και 20.- 24. 04.2016, 21.00
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΤΡΩΝ «ΑΠΟΛΛΩΝ»

Σκηνοθεσία:Michael R. Seibel, σκηνοθέτης θεάτρου και όπερας, καθηγητής υποκριτικής, καλλιτεχνικός διευθυντής του Opera-Studio Πάτρας και εξωτερικός συνεργάτης του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Δ.Π.Θ. για το Αρχαίο Δράμα ως Παραστατική Τέχνη

Επιστημονικός Σύμβουλος Όπερας ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πατρών: Γεώργιος Π. Τσομής, Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας Δ.Π.Θ., Υφηγητής Κλασικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Goethe, FrankfurtamMain.

Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι,

Ως επιστημονικός σύμβουλος του Opera-Studio Πάτρας του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πατρών με μεγάλη χαρά σας ανακοινώνω την πρεμιέρα της τραγικής όπερας «Διδώ και Αινείας» του Henry Purcell την 13.04.2016 (παραστάσεις 13.-17.04 και 20.- 24. 04.2016, 21.00, στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων»). Με αυτή την λυρική τραγωδία αναβιώνει η όπερα στην Πάτρα μετά από 100 χρόνια σιωπής και απουσίας. Η παρουσίαση της όπερας Dido and Aeneas(t.a.q. 1689) αποτελεί και τον πρώτο σημαντικό σταθμό των εργασιών του Opera-Studio Πάτρας με απώτερο στόχο την καλλιτεχνική επί σκηνής εκπαίδευση νέων τραγουδιστών πριν κάνουν τα πρώτα επαγγελματικά τους βήματα στις οπερατικές σκηνές.

http://operastudiopatras.dipethepatras.gr/

Τη σύνδεση με τον αρχαίο ελληνορωμαϊκό πολιτισμό και ειδικότερα με την αρχαία τραγωδία, της οποίας η αναβίωση στα τέλη του 16ου αιώνα οδήγησε στη δημιουργία ενός καινούργιου μουσικού είδους, της όπερας, επιχειρεί το Opera-Studio Πάτρας με την επιλογή αυτής της όπερας. Η δομή του λιμπρέτου (NahumTate) με τα εμβόλιμα χορικά του και την δραματουργική επεξεργασία των χαρακτήρων παραπέμπει σε αρχαία τραγωδία, η δε μουσική των διαλόγων (ρετσιτατίβα), οι μονωδίες και τα χορικά άσματα επιβεβαιώνουν τις προσπάθειες των ουμανιστών θεωρητικών του 16ου αιώνα για την αναβίωση της αρχαίας τραγωδίας. Στο 4ο βιβλίο της Αινειάδας του Βεργιλίου βασίζεται το λιμπρέτο του Nahum Tate και η σκηνοθεσία της παράστασης αυτής (MichaelR. Seibel) παραπέμπει σε μία πασίγνωστη φράση ενός στίχου του Βεργιλίου από τις Εκλογές του (10, 69): omniavincit Amor, μόνο που κατά τον λιμπρετίστα της όπερας φαίνεται ότι όχι ο Έρωτας αλλά το Κακό νικά τα πάντα: «omniavincitMalum». H τελευταία αυτή φράση αποτέλεσε οδηγό και βάση της σκηνοθετικής σύλληψης και συνέδεσε την τραγική ιστορία της Διδούς και την εκπλήρωση της βούλησης των θεών για τον Αινεία με τη σημερινή μας εποχή, μία εποχή όπου το Κακό δεσπόζει παντού, ενώ η επικράτηση του Καλού είναι μάλλον αβέβαιη.

Μέσα σε λιγότερο από 80 λεπτά έχουμε με το έργο Διδώ και Αινείας μία πραγματική όπερα μινιατούρα. Τον θεατή τον γοητεύει το συναισθηματικό και ατμοσφαιρικό εύρος των σκηνών, η ποικιλία των μορφών συμπεριλαμβανομένων πολλών χορωδιακών και χορευτικών κομματιών, τα οποία εναλλάσσονται μεταξύ τους με γρήγορο ρυθμό. Ακόμη και στις μικρές κωμικές σκηνές ο Purcell δίνει ανθρώπινο βάθος. Ο μουσικοκριτικός AndrewPorter είπε κάποτε ότι θεωρεί την όπερα Διδώ και Αινείας ίσως την καλύτερη τραγική όπερα που έχει γραφτεί ποτέ. Η λιτή ειλικρίνεια και η έντονη αίσθηση της δραματικής στιγμής μας μαγεύει πραγματικά σε όλη τη διάρκεια του έργου. Ο περίφημος θρήνος της Διδούς “WhenIamlaid in Earth” («Όταν θα αναπαυθώ στη γη»), ο οποίος στην τελευταία σκηνή περιγράφει συγκλονιστικά την απελπισία και το θάνατο της ηρωίδας, ανήκει στις χρυσές σελίδες της οπερατικής ιστορίας.

Ο κ. MichaelR. Seibel, σκηνοθέτης θεάτρου και όπερας, καθηγητής υποκριτικής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Opera-Studio Πάτρας υπογράφει τη σκηνοθεσία της όπερας. Ο κ. Seibel έχει συνεργαστεί αρκετές φορές με το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας, συγκεκριμένα έχει δώσει διαλέξεις πάνω στην Αρχαία Ελληνική Τραγωδία ως παραστατική τέχνη. Το Σεπτέμβριο του 2016 θα διδάξει στο πρώτο SummerSchool, το οποίο χρηματοδοτείται από τον γερμανικό ακαδημαϊκό οργανισμό DAAD με θέμα: «Ancient Greek Drama: Seenasa Performing Artwithinthe Scope of the Study of (Ancient) Philology» («Αρχαίο Ελληνικό Δράμα ως παραστατική τέχνη και η διδασκαλία του στο πλαίσιο των φιλολογικών σπουδών») σε συνεργασία με το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας του Δ.Π.Θ. και το Πανεπιστήμιο του Αμβούργου στο πλαίσιο του προγράμματος «Scientific Cooperation between Greece and Germany». Ο κ. Seibel σκηνοθέτησε το 2012 το εκπαιδευτικό δρώμενο «Τα Παιδιά γνωρίζουν το Μέγαρο Μουσικής Κομοτηνής» – μία παραγωγή της Αναπτυξιακής Ροδόπης και του Συλλόγου Φίλων Μεγάρου Μουσικής Κομοτηνής.

Με τιμή
Γεώργιος Π. Τσομής

Dr. habil. Georgios P. Tsomis
Associate Professor of Ancient Greek Literature
Department of Greek Philology
School of Classical Studies and Humanities
Democritus University of Thrace
University Campus
69100 Komotini, Greece
tel: ++ 30-2531039951 (office)

http://operastudiopatras.dipethepatras.gr/