Πρώτες εκτιμήσεις της ΟΛΜΕ για τις εξαγγελίες για το Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης

 

Το ΔΣ της ΟΛΜΕ, στη συνεδρίασή του, στις 4-9-17, ασχολήθηκε με τις εξαγγελίες του Υπουργού Παιδείας για το Λύκειο και στο σύστημα πρόσβασης στην Γ/θμια Εκπ/ση και κατέληξε καταρχάς στα εξής:

¥Διαχρονική θέση της ΟΛΜΕ είναι η εξασφάλιση της αυτονομίας και του μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου και η μη σύνδεσή του με τις πανελλαδικές εξετάσεις και το σύστημα πρόσβασης στην Γ/θμια εκπαίδευση.

¥Το κύριο βάρος των όποιων αλλαγών πρέπει να δοθεί στο περιεχόμενο του Λυκείου, δηλαδή στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, στη μείωση και τον εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης, τον εκσυγχρονισμό των μεθόδων διδασκαλίας-εξέτασης και την αναβάθμιση της γενικής παιδείας.

¥Είμαστε αντίθετοι στη συρρίκνωση της γενικής εκπαίδευσης στο Λύκειο, στη δραματική μείωση των γνωστικών αντικειμένων, στην πλήρη μετατροπή του σε προθάλαμο για την Ανώτατη εκπαίδευση και στην αποδόμηση του μορφωτικού του χαρακτήρα.

¥Διαφωνούμε πλήρως με το διπλασιασμό των Πανελλαδικών εξετάσεων με την εισαγωγή νέων εξετάσεων στη μέση της σχολικής χρονιάς (εξετάσεις Ιανουαρίου)! Μια τέτοια εξέλιξη υπονομεύει το εκπαιδευτικό έργο, την ομαλή διαδικασία της διδασκαλίας και αναστατώνει ψυχολογικά τους μαθητές.

¥Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στην όποια «φροντιστηριοποίηση» της Γ΄ Λυκείου με την εισαγωγή 6ωρης διδασκαλίας σε ορισμένα γνωστικά αντικείμενα και με το συνακόλουθο εξοστρακισμό πολλών άλλων βασικών γνωστικών αντικειμένων.

¥Διαφωνούμε με την προσμέτρηση της βαθμολογίας των δημιουργικών εργασιών, η οποία μάλιστα θα γίνεται από εξωτερικούς αξιολογητές, γεγονός το οποίο θεωρούμε απαράδεκτο.

¥Εκτίμησή μας είναι ότι η παραπέρα εξειδίκευση-εμβάθυνση του γνωστικού επιπέδου κάποιων βασικών επιστημών με ταυτόχρονη περικοπή άλλων βασικών μαθημάτων γενικής παιδείας θα έχει ως συνέπεια:

¥την αύξηση του βαθμού δυσκολίας του Γενικού Λυκείου με αποτέλεσμα τη μείωση του αριθμού των μαθητών

¥τον εξοβελισμό ορισμένων ειδικοτήτων εκπαιδευτικών από το Λύκειο και τη δημιουργία πιθανών ελλείψεων σε άλλες

¥τη μη δυνατότητα διαμόρφωσης προγράμματος λόγω των πολλών διαφορετικών επιλογών μεταξύ των γνωστικών αντικειμένων, ιδιαίτερα σε νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές με μικρές σχολικές μονάδες, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε νέες καταργήσεις – συγχωνεύσεις σχολείων.

¥Η θετική καταρχάς εξαγγελία για επέκταση της υποχρεωτικότητας της βασικής εκπαίδευσης σε 14 χρόνια προϋποθέτει την αύξηση των δαπανών και τους μαζικούς διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών.

Ζητάμε την απόσυρση του συγκεκριμένου προσχεδίου και την άμεση έναρξη ουσιαστικού διαλόγου με το Υπουργείο Παιδείας.

Πρώτη καταγραφή θεμάτων από επισκέψεις ΔΣ ΕΛΜΕ Ξάνθης σε σχολεία

Το ΔΣ της ΕΛΜΕ Ξάνθης ξεκίνησε ένα κύκλο επισκέψεων/συζητήσεων στα σχολεία της Ξάνθης. Οι επισκέψεις ξεκίνησαν από τα Γυμνάσια για να καταγραφούν οι απόψεις των συναδελφισσών/ων για τη λειτουργία του «νέου τύπου» Γυμνασίου. Επισκέψεις επίσης έγιναν στα σχολεία που παρουσιάστηκαν ιδιαίτερα προβλήματα κατά την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς.

Οι πρώτες απόψεις για τις αλλαγές στα Γυμνάσια και τα γενικότερα προβλήματα που καταγράψαμε  ήδη μεταφέρθηκαν στο ΔΣ της ΟΛΜΕ.

1. Η αποτίμηση των αλλαγών στα Γυμνάσια είναι γενικά θετική. Μεταξύ των προβλημάτων που προέκυψαν μαζί με προτάσεις για την καλύτερη λειτουργία είναι:

¥Μονόωρα μαθήματα, υπάρχουν συνάδελφοι/ισσες με 20 και πάνω μονόωρα. Ειδικά στις χημείες και τις βιολογίες χάνεται η ουσία των μαθημάτων. Προτάθηκε ολόκληρο 2ωρο του κάποιου μαθήματος το 1ο τετράμηνο (πχ Χημεία) και αλλαγή στο 2ο (πχ Βιολογία). Σχετικά με το θέμα των «Φυσικών Επιστημών» εκφράστηκε ο φόβος ότι η προοπτική ενιαίου κύκλου «Επιστήμες» ενέχει τον κίνδυνο περαιτέρω μείωσης των (ήδη λίγων) ωρών του κλάδου ΠΕ04.

¥Μεγάλος όγκος διαγωνισμάτων, ελλιπής γνωριμία με τις/τους μαθητριες/ές (πρόβλημα για μελλοντική περιγραφική αξιολόγηση, αδυναμία ολοκλήρωσης ύλης).

¥Δυσκολία μαθηματικών να διδάξουν Φυσική (β΄ ανάθεση) λόγω της εργαστηριακής μορφής που έχει (εργαστήριο-πειράματα). Ως εργαστηριακό πρέπει, επίσης, να σπάσει ή να ορίζεται και 2ος/ηεκπαιδευτικός και στη Γενική Εκπαίδευση.

¥Περιορισμός ύλης

¥Ασαφείς οδηγίες στα Αρχαία

¥Να σπάσουν μαθηματικά (άλγεβρα-γεωμετρία) δε βγαίνει το ωράριο των μαθηματικών

¥Δε λειτούργησαν τα project καθώς υποβαθμίστηκαν σε απλή εξέταση.

¥Νωρίτερα οι ενδοσχολικές στα Γυμνάσια για υπάρχει περισσότερος χρόνος στα φροντιστηριακά. Ενισχυτική διδασκαλία με έναρξη μαζί με τα μαθήματα.

¥Θετική αποτίμηση για τα φροντιστηριακά, ωστόσο, πρέπει να διευρυνθεί η περίοδος μαθημάτων. Παιδιά που έπρεπε να παρακολουθήσουν πολλά αντικείμενα έπρεπε τελικά να διαλέξουν τι δε θα κάνουν, μεγάλος φόρτος και για καθηγητές μονόωρων.

¥Όχι συνεξέταση γλώσσας και λογοτεχνίας. Τα πρωτάκια ειδικά το έχασαν! Χωριστές εξετάσεις ή λιγότερες ερωτήσεις, τουλάχιστον, ένα διάλειμμα μεταξύ των δύο εξετάσεων.

¥Σαφείς οδηγίες, κεντρικά, και όχι από συμβούλους, για την εξέταση στα ξενόγλωσσα.

¥Θετική αποτίμηση και για τα μη εξεταζόμενα. Δεν παρατηρήθηκε ιδιαίτερη παραίτηση και προβλήματα πειθαρχίας.

¥Να επανέλθει η συμπλήρωση ωραρίου με ανάληψη προγράμματος.

¥Να καταργηθεί η βάση. Να υπάρχει απολυτήριο με οποιοδήποτε βαθμό.

2. Από την επίσκεψη στο Εσπερινό ΕΠΑΛ προέκυψε ότι λόγω ασάφειας της νομοθεσίας τα παιδιά που έμειναν στη Γ Λυκείου στα ΕΠΑΛ που λειτουργούσαν σύμφωνα με τη νομοθεσία του 2013 πρέπει να γραφούν στη Β λυκείου λόγω μικρών αλλαγών στο πρόγραμμα σπουδών. Το γεγονός αυτό απογοητεύει τα παιδιά τα οποία εγκαταλείπουν τις σπουδές τους.

3. Γενικότερα θέματα που τέθηκαν από τις/τους συναδέλφισσες/ους είναι:

¥Απλούστευση/ επικαιροποίηση της εκπαιδευτικής νομοθεσίας. Η νομοθεσία, έτσι όπως είναι, ακυρώνει τα ΠΥΣΔΕ γιατί επιτρέπει διαφορετικές ερμηνείες των νόμων. Ανάγκη δομικής αναμόρφωσης και μονιμότερων αλλαγών.