Την Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου 2017, στις 19:00, το Εργαστήρι Capoeira, του  Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης σας προσκαλεί σε μια γνωριμία με την Βραζιλιάνικη πολεμική τέχνη, προτείνοντας σας να συμμετάσχετε κι εσείς για πρώτη φορά σε ένα roda (κύκλο), τραγουδώντας και χορεύοντας.

Είναι ένα παιχνίδι που εστιάζεται κυρίως στον εσωτερικό κόσμο του κάθε capoeirista; Είναι μια μοναδική πολιτισμική έκφραση στο χώρο των πολεμικών τεχνών; Η τέχνη της Capoeira θα φέρει σε σας υγεία, ευτυχία και καλή φυσική κατάσταση;

 

Ελάτε μικροί και μεγάλοι να γνωρίσετε και να λύσετε τις απορίες σας για την Capoeira σε ένα αποκριάτικο μάθημα επίδειξης…..

ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ 2016 – 2017 

     Τμήμα Ιστορίας/Λαογραφίας Θράκης

Διδάσκων καθηγητής: Θανάσης Μουσόπουλος, Φιλόλογος-Συγγραφέας 

 ΤΕΤΑΡΤΗ    22 Φεβρουαρίου 2016

«Παναγής Λεκατσάς, από το Διόνυσο στο σύγχρονο πολιτισμό»

   Στα πλαίσια των Θρακικών Λαογραφικών Εορτών, θα παρουσιάσουμε τη ζωή και το έργο του Παναγή Λεκατσά (1911-1970), ενός από τους θεμελιωτές της θρησκειολογίας και εθνολογίας στην Ελλάδα. Από την πλούσια εργογραφία του θα φωτίσουμε  τις σημαντικότερες πλευρές του εν πολλοίς αγνοημένου έργου του.

ΠΑΝΑΓΗΣ ΛΕΚΑΤΣΑΣ (1911-1970)

Ο Παναγής Λεκατσάς γεννήθηκε στην Ιθάκη, στο χωριό Καλύβια της επαρχίας Σταυρού, γιος του Γεωργίου και της Μαριγώς. Προερχόταν από φτωχή και πολύτεκνη οικογένεια. Από νωρίς έδειξε ενδιαφέρον για τα γράμματα, ειδικότερα για την αρχαία ελληνική και τη ρωμαϊκή ιστορία, κλίση που ενθάρρυνε η μητέρα του και ο θείος του Γεράσιμος Λεκατσάς. Από το 1920 και για δύο χρόνια έζησε στην Αυστραλία, όπου είχε συγγενείς. Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα γράφτηκε στο Γυμνάσιο της Λευκάδας. Ολοκλήρωσε τα γυμνασιακά μαθήματα στην Κέρκυρα και γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, από όπου δεν αποφοίτησε αν και έφτασε ως τις πτυχιακές εξετάσεις. Το 1933 κυκλοφόρησε το πρώτο του βιβλίο, με τίτλο Συμβολή στη διαλεκτική ιστορία της φιλοσοφίας και δύο χρόνια μετά η πρώτη και μοναδική ποιητική συλλογή του Απολλώνια. Πραγματοποίησε εθνολογικές, κοινωνιολογικές, λαογραφικές, θεατρολογικές, φιλοσοφικές και θρησκειολογικές μελέτες, ενώ ασχολήθηκε επίσης με τη μετάφραση, κυρίως από έργα αρχαίων ελλήνων συγγραφέων. Από το 1936 ως το 1943 συνεργάστηκε με το περιοδικό Νέα Εστία. Συνεργάστηκε επίσης με τα Νεοελληνικά Γράμματα (1938-1940), τον Ανταίο (1949-1950), την Καινούργια Εποχή του Γιάννη Γουδέλη, Επιθεώρηση Τέχνης, το Θέατρο (1961-1966) και τις εφημερίδες Ελεύθερη Ελλάδα,Ο Ρίζος της Δευτέρας (1946-1947) και Μάχη, ενώ συνεργάστηκε επίσης στις συλλογικές εκδόσεις Λεξικόν Κοινωνικών Επιστημών (1958), Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος-Λαρούς (1963) και Νεοελληνική Εγκυκλοπαίδεια Χάρη-Πάτση (1964). Το 1939 παντρεύτηκε την πιανίστα Δήμητρα Δημητριάδη, από την οποία πήρε διαζύγιο το 1947 και το 1961 παντρεύτηκε τη συγγραφέα Εύα Βλάμη. Ο ιδεολογικός προσανατολισμός του στο χώρο της Αριστεράς διαμορφώθηκε κυρίως κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής και του εμφυλίου, οπότε διώχτηκε και φυλακίστηκε. Πέθανε στην Αθήνα από εγκεφαλική θρόμβωση. Μετά το θάνατό του η Εύα Βλάμη επιμελήθηκε της έκδοσης του έργου του Διόνυσος.

 

Εργογραφία (ΕΠΙΛΟΓΗ)

Ι. Ποίηση
• Τα Απολλώνια. Αθήνα, 1935.
ΙΙ. Μελέτες
• Σπάρτακος· Ο πόλεμος των μονομάχων. Αθήνα, Αθήνα, Ζαχαρόπουλος, 1945.
• Ιδεοκρατία και ιστορική αιτιοκρατία. Αθήνα, 1945.
• Δήμου καταλύσεως και τυραννίδος· Η κρίση της Ελληνικής Αρχαιότητας για την κατάλυση της Δημοκρατίας, την Ολιγαρχία και την Τυραννίδα. Αθήνα, Ζαχαρόπουλος, χ.χ.
• Η Πολιτεία του Ήλιου· Η κοινοχτηματική επανάσταση των δούλων και των προλεταρίων της Μικρασίας (133-138 π.Χ). Αθήνα, Νέα Βιβλία, 1946.
• Η προελληνική μητριαρχία και η ‘Ορέστεια’. Αθήνα, Βιβλίο Νεοελληνικού Λόγου, 1946.
•  Η καταγωγή των θεσμών, των εθίμων και των δοξασιών· Κεφάλαια της κοινωνικής ιστορίας των ελλήνων και των άλλων λαών. Αθήνα, Βιβλίο Νεοελληνικού Λόγου, 1951.
• Η ψυχή· Η ιδέα της ψυχής και της αθανασίας της και τα έθιμα του θανάτου. Αθήνα, 1957.
•  Οι πόλεμοι των δούλων στην ελληνική και ρωμαϊκή αρχαιότητα. Αθήνα,  1957.
• Γιλγαμές· Πινακίδα ΙΧ· Ο κατακλυσμός και το βοτάνι της ζωής. Αθήνα, 1957.
• Το κάλεσμα της Θεονύφης· Το Ψυχολογικό και Μυητική πλέγμα του Ιερού Γάμου. Αθήνα, ανάτυπο από την Καινούργια Εποχή3, Φθινόπωρο 1958.
• Έρως· Ερμηνεία μιας μορφής της προϊστορικής και ορφικοδιονυσιακής θρησκείας. Αθήνα, Δίφρος, 1963.
• Η Μητριαρχία και η σύγκρουσή της με την Ελληνική Πατριαρχία. Αθήνα, Κείμενα, 1970.
• Φαιακία· Μητριαρχικά στοιχεία και μυητικές αφετηρίες της Οδύσσειας. Αθήνα, Κείμενα, 1970.
• Διόνυσος· Καταγωγή και εξέλιξη της Διονυσιακής Θρησκείας. Ψυχικό, Βιβλιοθήκη της Σχολής Μωραϊτη, 1971.
• Ο Λαβύρινθος· Καταγωγή κι εξέλιξη ενός τύπου ποιητικής μυθοπλασίας. Αθήνα, 1973.
• Το Θείον Δράμα· Θρησκειολογική μελέτη. Αθήνα, Κείμενα, 1976.
ΙΙΙ. Θέατρο
• Ιφιγένεια η ορχουμένη·, 1939.
ΙV. Μεταφράσεις
• Πίνδαρος • Σαπφώ·• Ησίοδος • Αλκαίος· • Λυκούργος, • Αριστοτέλους, Πολιτικά • Ευριπίδου Μήδεια· •  Κύκλωψ – Άλκηστις • Ηρακλείδαι·
• Αισχύλου, Προμηθεύς δεσμώτης· • Ανωνύμου (Λογγίνου ή Διονυσίου), Περί Ύψους • Ευριπίδης, Εκάβη, Ελένη, Ηλέχτρα κ.ά.

 

 

Η παρακολούθηση στο τμήμα Ιστορίας και Πολιτισμού Θράκης είναι δωρεάν

 Τα μαθήματα Ιστορίας Πολιτισμού της Θράκης πραγματοποιούνται στις 20:00 – 21:00 στο αναγνωστήριο «Κυριάκος Σταματιάδης» της βιβλιοθήκης του Ιδρύματος στην καπναποθήκη «Π», στην οδό Καπνεργατών 9 στην Ξάνθη

 

 

 

 

 

 

ΙΔΡΥΜΑ ΘΡΑΚΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ & ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Κτήριο 1 – Οδ. Ανδρούτσου & 12 Αποστόλων

Κτήριο 2 – Καπνεργατών 9

Τ.κ. 67 100, Ξάνθη, τηλ.: 25410 29282 – 26635, fax.: 25410 62086

Web: www.fthrace.gr    blog:  fthrace.blogspot.com  email: fthrace@otenet.gr